رساله دکتری دانش آموخته دانشگاه تبریز برتر انتخاب شد

۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۴۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۶۶

 

 رساله دکتری فروغ رنجبر ورندی، دانش‌آموخته رشته گیاه‌پزشکی - حشره‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، در چهارمین کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی ایران، به‌عنوان رساله برتر انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رساله دکتری دکتر فروغ رنجبر ورندی، فارغ‌التحصیل رشته گیاه‌پزشکی - حشره‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، با عنوان " بررسی فونستیک کنه‌های بالاخانوادهٔ Eriophyoidea (Acari: Trombidiformes) و روابط خویشاوندی بین‌گونه‌ای متنوع‌ترین تاکسون شناسایی‌شده در شهرستان ساری " در چهارمین کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی ایران که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، به‌عنوان رساله برتر انتخاب شد.

 این رساله باراهنمایی دکتر کریم حداد ایرانی نژاد، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مشاوره دکتر پریسا لطف الهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از طرف انجمن حشره‌شناسی ایران به‌عنوان رساله برگزیده در سطح کشور انتخاب و موفق به دریافت جایزه پروفسور مرتضی اسماعیلی و پروفسور پروانه آزمایش فرد شده است.

رنجبر ورندی، دانش‌آموخته رشته گیاه‌پزشکی - حشره‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در توضیح موضوع پایان‌نامه خود گفت: بالاخانوادهٔ Eriophyoidea یک گروه بزرگ و متنوع از کنه‌ها است که شامل تعدادی از گونه‌های دارای اهمیت اقتصادی است. کنه‌های این بالاخانواده به خاطر آسیب مستقیم به میزبان‌های خود، توانایی آن‌ها در انتقال عوامل بیماری‌زای گیاهی به‌ویژه ویروس‌ها و همچنین پتانسیل آن‌ها در استفاده به‌عنوان عوامل بیولوژیکی برای کنترل علف‌های هرز اهمیت زیادی دارند.

 وی افزود: باوجود اندازهٔ کوچک بدن و تحرک کم، این کنه‌ها می‌توانند از طریق جریان‌های هوایی، باران و به‌خصوص فعالیت‌های انسانی به‌صورت غیرفعال پراکنده شوند، که خود باعث افزایش اهمیت آن‌ها می‌شود.

به گفته دکتر رنجبر، طی این تحقیق که اولین مطالعهٔ فونستیک کنه‌های اریوفیوئید در استان مازندران محسوب می‌شود، تعداد 41 گونه از این بالاخانواده شناسایی شدند که از این میان 10 گونه برای جهان، 10 گونه و یک جنس برای ایران و 21 گونه برای استان مازندران جدید بودند.

بر پایه همین گزارش؛ از این رساله تاکنون شش مقاله کامل در مجلات JCR به چاپ رسیده و شش خلاصه مقاله نیز در کنگره‌های ملی و بین‌المللی ارائه‌شده است.

انتخاب به‌عنوان یکی از دو دانشجوی دکتری منتخب دانشگاه تبریز به مرحلهٔ کشوری جایزه بنیاد البرز در سال 1400 و دریافت جایزه پروفسور کریم کمالی از طرف انجمن کنه شناسی ایران مربوط به پوستر برتر در بیست و سومین کنگره گیاه‌پزشکی ایران در سال 1397 ازجمله دیگر افتخارات این دانش‌آموخته دانشگاه تبریز است.


( ۲۳ )

نظر شما :