بهره‌بردای از پایلوت شیر دانشگاه تبریز تا مهر ماه سالجاری

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۹۸۸۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۰۹۹

 

عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده‌ی کشاورزی یکی از اصلی‌ترین اهداف دانشگاه تبریز از ایجاد پایلوت شیر را عجین کردن دانش و عمل عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر جواد حصاری در خصوص تاریخچه‌ی تأسیس پایلوت شیر دانشگاه تبریز اظهار کرد: دانشگاه تبریز از سال 1390 تصمیم به تأسیس پایلوت لبنیات گرفت و در اثر تلاش دکتر نصراله‌زاده، دکتر حسین‌زاده دلیر و دکتر دشتی رؤسای وقت دانشکده‌ی کشاورزی، این پایلوت در سال 1396 تأسیس و در سال 1399 با حضور دکتر غلامی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، به بهره برداری رسید.

وی در تشریح دلایل تأخیر در بهره‌برداری کامل این پایلوت خاطرنشان کرد: بعد از اینکه پایلوت شیر در سال 1399 به بهره برداری رسید، متأسفانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که گریبان‌گیر پیمانکار قبلی شد -درحالیکه پیمانکار قبلی نیز همانند پیمانکار فعلی فعال بود- بهره‌برداری کامل به تأخیر افتاد. اما خوشبختانه بعد از فروکش کردن ویروس کرونا، دانشگاه بهره‌برداری کامل پایلوت را در دستور کار خود قرار داد.

استاد دانشکده‌ی کشاورزی و مسئول راه اندازی پایلوت شیر دانشگاه تبریز ادامه داد: در طول این مدت با تلاش شبانه روزی دکتر شفق و دکتر کاظمیه، رئیس و معاون اداری مالی دانشکده‌ تمامی نواقص باقیمانده که از سوی سازمان‌های ناظر بر تولید مواد غذایی اعلام شده بود، رفع شده  و اکنون در آستانه‌ی بهره‌بردای کامل پایلوت شیر دانشگاه تبریز در آینده‌ای نزدیک قرار داریم.

وی، ضمن تقدیر از شرکت «سوت ماشین» یکی از سازندگان مطرح در زمینه‌ی کارخانه‌های لبنیاتی که کمک ویژه‌ای به دانشگاه تبریز برای تأسیس این پایلوت انجام داده است، گفت: بخش عمده‌ی هزینه‌ی تأسیس این پایلوت، توسط شرکت سوت ماشین و با هدف کمک به دانشگاه تقبل شده است.

دکتر حصاری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف دانشگاه تبریز از تأسیس این پایلوت شیر نیز اظهار کرد: هدف اصلی دانشگاه از تأسیس این پایلوت امکان ارائه‌ی دروس عملی برای دانشجویان صنایع غذایی و افزایش مهارت‌های عملی دانشجویان است. چراکه یکی از نقدهایی که همواره از طرف صنعت به دانشگاه وارد می‌شود، کمبود مهارت‌های عملی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. به‌طوریکه دانشجویان دروس تئوری را گذرانده و دانش لازم را کسب می‌کنند اما از نظر مهارت‌های عملی ضعف‌هایی وجود دارد و باتوجه به تأکید دکتر زلفی‌گل مقام عالی وزارت، نیاز به یادگیری مهارت در دانشجویان به شدت احساس می‌شود و به همین منظور دانشگاه تبریز تصمیم به ایجاد این پایلوت شیر گرفت.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) با این مضمون که «دانش اندک با عمل زیاد بهتر از دانش زیاد با عمل اندک است.» گفت: ما با نصب این حدیث در سر درب این مجموعه و سرلوحه‌ قرار دادن این حدیث، قصد داریم دانش و عمل را با یکدگیر عجین کنیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده‌ی کشاورزی با بیان اینکه پایلوت شیر دانشگاه با هدف تولید دو تن شیر ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: این مجموعه با داشتن چندین خط تولید لبنی برای تولید انواع محصولات لبنی مانند شیر پاستوریزه، ماست، دوغ، پنیر سفید آب نمکی، خامه و... در نظر گرفته شده است و تصمیم دانشگاه در وهله‌ی اول ایجاد شرایط و بستر لازم برای مهارت آموزی دانشجویان، انجام کارهای پژوهشی برای اساتید و انجام پایان‌نامه‌ برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف دانشگاه، عرضه‌ی محصولات لبنی بهداشتی، پاستوریزه و بسته‌بندی شده برای همکاران است و براساس قراردادی که با شرکت پیمانکار بسته شده، درصدی از فروش محصولات این پایلوت، در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت تا درآمدزایی نیز انجام شود. همچنین اخیرا تفاهم‌نامه‌ای نیز با شرکت پگاه آذربایجان شرقی و انجمن صنایع غذایی استان در راستای تحقق ارتباط دانشگاه با صنعت امضا شده است که براساس این تفاهم‌نامه، ایجاد مرکز پژوهشی تولید پنیر تبریز در این پایلوت در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر حصاری در خصوص برند محصولات تولیدی در این پایلوت نیز گفت: برند اصلی «دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز» خواهد بود؛ اما باتوجه به ضرورت ثبت این برند و از طرفی زمان‌بر بودن این کار، فعلا از برند شرکت پیمانکار استفاده خواهد شد.

مسئول راه اندازی پایلوت شیر در دانشگاه تبریز در پایان از حمایت های رئیس دانشگاه تبریز و همچنین معاون پشتیبانی و توسعه منابع و مدیر امور فنی دانشگاه قدردانی نمود.

 

https://tabrizu.ac.ir/images/www/fa/page/editor/2021/1623485356-188cfa53a6ef3231c4e261acc132112e.gif گزارش ویدئویی: تشریح اهداف ایجاد پایلوت شیر در دانشگاه تبریز توسط دکتر حصاری

 


( ۶ )

نظر شما :