دورهمی چهار نسل از اساتید؛

تجلیل از نیم قرن فعالیت علمی و پژوهشی دو استاد پیشکسوت دانشکده کشاورزی

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۱ کد : ۱۸۵۶۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۹۲۱


با حضور رئیس، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده‌ی کشاورزی، «دکتر حمداله کاظمی اربط» و «دکتر فرخ رحیم زاده خویی» دو استاد پیشکسوت این دانشکده به‌پاس نیم قرن خدمات و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، تجلیل شدند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر حمداله کاظمی اربط ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی اساتیدی که به دیار باقی شتافته‌اند، به بیان بخشی از فعالیت‌های دوران استادی، بازنشستگی و آماده سازی و تألیف کتاب خاطرات زندگی و کتاب واژگان کشاورزی با بیش از دو هزار صفحه پرداخت و از حضور مجدد در صحن مقدس دانشگاه ابراز خوشحالی کرد.
دکتر فرخ رحیم زاده خویی دیگر استاد پیشکوت دانشکده‌ی کشاورزی نیز طی سخنانی در خصوص تاریخ دانشکده‌ی کشاورزی، محل ساختمان این دانشکده از بدو تاسیس، فرآیند استخدام خود در دانشگاه، یاد و خاطره‌ی اساتید این دانشکده را گرامی داشته و در خصوص نحوه‌ی فعالیت در آزمایشگاه‌ها با تکنولوژی‌های آن زمان نیز سخنانی را بیان کرد.
در این مراسم که با حضور اساتید دوره‌های مختلف رشته‌های به‌نژادی و بیوتکنولوژی گیاهی، اکوفیزیولوژی گیاهی و همچنین مسئولین دانشکده برگزار شد، رئیس دانشکده و سایر اساتید و شرکت کنندگان در جلسه که هرکدام افتخار دانشجویی این اساتید پیشکسوت را داشتند و از تألیفات علمی و پژوهش‌های آن‌ها بهره مند شده بودند، از مقام علمی و تلاش‌های مستمر این دو استاد پیشکسوت در تربیت پژوهشگران ممتاز در سطح کشور و همچنین تألیف و ویراستاری آثار مهم علمی در این رشته تمجید کردند.
در پایان این مراسم که به همت اساتید گروه به‌نژادی و بیوتکنولوژی گیاهی برگزار شد، ضمن اهداء لوح تجلیل با پیام ریاست دانشگاه از حدود نیم قرن فعالیت علمی و پژوهشی این اساتید قدردانی شد.
براساس این گزارش، دکتر حمداله کاظمی اربط در روز دهم خرداد ماه سال 1310 در شهرستان مراغه چشم به جهان گشود و در سال 1356 موفق به اخذ مدرک دکتری رشته‌ی زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه مونتانای آمریکا شد.
وی که در سال 1343 به استخدام دانشگاه تبریز در آمده و در سال 1380 نیز به افتخار بازنشستگی نائل شد، بعد از بازنشستگی به فعالیت پژوهشی خود ادامه داد. برخی از آثار و افتخارات:  
از جمله آثار و تألیفات این استاد پیشکسوت می‌توان به تالیف و ویراستاری کتاب‌‎های هورمون‌های گیاهی، کشاورزی پایدار، اصول ژنتیک، ژنتیک و کاربرد آن در علوم دامی، رابطه‌ی آب با گیاهان و خاک‌ها، زراعت خصوصی غلات، خاطرات زندگی و واژگان کشاورزی، چاپ و ارائه‌ی بیش از 60 مقاله در کنفرانس‌ها و نشریات داخلی و خارجی اشاره کرد.
ریاست دانشکده‌ی کشاورزی، معاونت اداره‌ی کل آموزش دانشگاه تبریز، مدیر کلی مرکز هماهنگی مطالعات محیط زیست، معاونت گروه زراعت و اصلاح نباتات، عضویت در شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ی کشاورزی به طور متناوب و عضویت در کمیته‌ی تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از جمله مسئولیت این استاد پیکسوت در طول دوران خدمت محسوب می‌شود.
دکتر فرخ رحیم زاده خویی نیز در روز بیست و دوم اردیبهشت 1316 در تبریز به دنیا آمد و در سال 1345 مدرک دکتری کشاورزی عمومی را از دانشگاه فردریش ویلهلم آلمان اخذ کرد. وی در همان سال به استخدام دانشگاه تبریز درآمد و در سال 1384 نیز بازنشسته شد.
ترجمه و ویرایش کتاب‌های اصول اکولوژی در تولیدات گیاهی و طرح‌های آزمایشی در کشاورزی، چاپ و ارائه‌ی بیش از 110 مقاله در کنفرانس‌ها و نشریات داخلی و خارجی، انجام سه طرح تحقیقاتی و انتخاب به‌عنوان استاد نمونه‌ی کشوری در سال 1382 بخشی از افتخارات این استاد پیکسوت است.
ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به مدت سه دوره، مدیریت گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تبریز به مدت 17 سال، سرپرستی دانشکده کشاورزی، معاونت دانشکده و سرپرستی ایستگاه خلعت پوشان نیز از جمله مسئولیت‌های اجرایی وی در دانشگاه تبریز محسوب می‌شود.

خاطرنشان می شود؛ دکتر حمداله کاظمی اربط و دکتر فرخ رحیم زاده خویی هر کدام 100 جلد کتاب تخصصی به کتابخانه دالنشکده کشاورزی اهدا نمودند.


( ۱۴ )

نظر شما :